Δ΄ Δημοτικού
Αναπαράγονται γνώσεις από τα κεφάλαια 6, 8,12, 14, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 του σχολικού βιβλίου (καθώς και από τα κεφάλαια 11, 15, 22 για τα θέματα Αγωγής).
Άλλες πηγές:
Πλουτάρχου, Βίοι παράλληλοι, ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ / Jacqueline de Romilly, ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ / Θουκυδίδου, Ιστορίαι μετφρ. Ελ.Βενιζέλου / Αριστοφάνους, ΝΕΦΕΛΕΣ / Ι.Θ. Κακριδή, Α. Δελμούζου, Δοκίμια για την Παιδεία / Πλάτωνος. ΚΡΙΤΩΝ / Εύης Πίνη, «Με τη Γλαύκη στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας»/ διαλέξεις Θεμιστοκλή Μουρτζανού κ.π.ά αρχαία ελληνικά αυθεντικά κείμενα.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τα παιδιά φορούν χιτώνες και:
- συμμετέχουν σε κινητικά παιχνίδια ή συμβολικές αναπαραστάσεις που ζωντανεύουν όλες τις δραστηριότητες που πραγματοποιούνταν στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς κατά τους κλασικούς χρόνους.
- συμβολική αναπαράσταση των γεγονότων της πρώτης περιόδου του Πελοποννησιακού πολέμου, οι μάχες, οι λεηλασίες, ο θάνατος του Περικλή, ώσπου φτάνουμε στη Νικίειο ειρήνη
- Αναπαράσταση της Εκκλησίας του Δήμου με δραματοποίηση δύο εκ των καλυτέρων δημηγοριών που εκφωνήθηκαν ποτέ, αυτές του Νικία και του Αλκιβιάδη πριν από τη Σικελική εκστρατεία.
- Δραματοποίηση του διαλόγου του Σωκράτη με το μαθητή του Κρίτωνα, ο οποίος τον παροτρύνει να φύγει από την Αθήνα για να σώσει τη ζωή του μετά την καταδίκη του σε θάνατο. Η Δασκάλα σε Ρόλο βοηθά κάνοντας ερωτήσεις όπως έκανε ο Σωκράτης.
(Αξιοποίηση της Τεχνικής του θεάτρου συλλογικός ρόλος σε συνδιαλλαγή με Δάσκαλο σε ρόλο ή με άλλο συλλογικό ρόλο).
Έτσι το πρόγραμμα κλείνει με την προσέγγιση του επιφανούς Φιλοσόφου και Δασκάλου που έκανε πράξη τις αξίες και τα ιδανικά που δίδασκε και διατράνωσε το Δίκαιο Λόγο.
Κατά τις δραματοποιήσεις, όπου ταιριάζει κατά την κρίση της εκπαιδευτικού, ενδέχεται να αξιοποιηθούν και άλλες τεχνικές θεάτρου που χρησιμοποιούνται στο Εκπαιδευτικό δράμα, όπως ανίχνευση της σκέψης, παραγωγή ήχων, ανακριτική καρέκλα, ρόλος στον τοίχο, φανταστικά προσωπικά αντικείμενα, ομαδικό γλυπτό.
Το πρόγραμμά μας πραγματοποιήθηκε πιλοτικά με τη συμμετοχή δύο τμημάτων του 2ου Δημοτικού σχολείου Λυκόβρυσης αποσπώντας πολύ θετικές κριτικές από τις δασκάλες των παιδιών Μαρία Σαμαρίδη και Ράνια Φελέκη.
Α΄Γυμνασίου
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα παρακάτω επιμέρους στάδια:
(α) Δρώμενο για τις λειτουργίες της Αρχαίας Αγοράς
(β) Δρώμενο για τα πρώτα έτη του Πελοποννησιακού πολέμου (Αρχιδάμειος πόλεμος)
(γ) Δημηγορίες Νικία – Αλκιβιάδη (στὴν Ἀγορὰ)
(δ) Διάλογος Δίκαιου-Άδικου Λόγου & Συζήτηση περί Αγωγής
(ε) Διάλογος Σωκράτη – Κρίτωνος (στὸ δεσμωτήριο)
Αναπαράγονται γνώσεις από τα κεφάλαια Δ’ 5, 10 – Ε’ 1, 2, 3, 4, 5 – ΣΤ’ 1,2, του σχολικού βιβλίου της Ιστορίας.
Άλλες πηγές: Πλουτάρχου, Βίοι παράλληλοι, ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ / Jacqueline de Romilly, ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ / Θουκυδίδου, Ιστορίαι μετφρ. Ελ.Βενιζέλου / Αριστοφάνους, ΝΕΦΕΛΕΣ / Ι.Θ. Κακριδή, Α. Δελμούζου, Δοκίμια για την Παιδεία / Πλάτωνος. ΚΡΙΤΩΝ / Εύης Πίνη, «Με τη Γλαύκη στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας»/ διαλέξεις Θεμιστοκλή Μουρτζανού κ.π.ά αρχαία ελληνικά αυθεντικά κείμενα.
Το πρόγραμμά μας πραγματοποιήθηκε πιλοτικά με τη συμμετοχή δύο τμημάτων του 2ου Δημοτικού σχολείου Λυκόβρυσης αποσπώντας πολύ θετικές κριτικές από τις δασκάλες των παιδιών Μαρία Σαμαρίδη και Ράνια Φελέκη. Καθώς το πρόγραμμα είναι παιδοκεντρικό εύκολα προσαρμόζεται στην ηλικία αλλά και στο δυναμικό των παιδιών που συμμετέχουν, για το λόγο αυτό θεωρούμε πως μπορεί να είναι πολύ βοηθητικό και το προτείνουμε και για τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου.
Τὰ προγράμματα διαρκοῦν δύο διδακτικὲς ὧρες καὶ ὑλοποιοῦνται στὸν χῶρο τοῦ σχολείου ἤ στὸν χῶρο μας στὸ Θησεῖο. Ὅταν τὸ πρόγραμμα ὑλοποιεῖται στὸν χῶρο μας (ὁ ὁποῖος βρίσκεται σε πεζόδρομο καὶ σὲ απόσταση λίγων μόνο μέτρων από την είσοδο της Αρχαίας Αγοράς /επί της οδού Θησέως 18) συνδυάζεται μὲ ξενάγηση στὴν Αρχαία Αγορά.
Στοὺς μαθητὲς δίδεται πλούσιο ἐκπαιδευτικὸ ὑλικό. Ζητῆστε μας τὸ ἐνημερωτικὸ ἔντυπο.