ΣΥΝΤΟΜΟΙ ΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΜΥΗΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΕΩΣ.
Ε΄ ΚΥΚΛΟΣ ΠΟΙΗΣΕΩΣ (ὀκτὼ διαδικτυακὰ δίωρα) NEON
Φίλες καὶ φίλοι, στοὺς προηγούμενους κύκλους προσεγγίσαμε καὶ ἀφουγκραστήκαμε
τὶς κορυφὲς τῆς νεοελληνικῆς ποιητικῆς δημιουργίας ποὺ γέννησε ὁ Ἀγῶνας τοῦ ᾿21,
τοὺς Ζακυνθίους Διονύσιο Σολωμὸ καὶ Ἀνδρέα Κάλβο καὶ ἀπὸ ἐκεῖ, σχεδὸν ἕναν αἰώνα μετά,
τὸν Μεσολογγίτη Κωστῆ Παλαμᾶ. Ἐπιστρέφουμε καὶ ὁδοιποροῦμε στὸν χρόνο γιὰ νὰ
γνωρίσουμε τὴν ἀνθρωπογεωγραφία καὶ τὸ ποιητικὸ ἀνάγλυφο μὲ τὴν
ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ: Οἱ ποιητὲς τοῦ 19ου αἰώνα:
α) Οἱ προεπαναστατικοί, Ρήγας, Ἀντ. Μαρτελάος, Ἰω. Βηλαρᾶς, Ἀθ. Χριστόπουλος.
β) Οἱ μαθητὲς τοῦ Σολωμοῦ, ”Ἑπτανησιακὴ σχολή”: Ἀντ. Μάτεσις, Ἰ.Τυπάλδος,
Γερ.Μαρκορᾶς, Στ.Μαρτζώκης.
γ) Ὁ ἑλληνικὸς Ρομαντισμός, οἱ Φαναριῶτες, ”Ἀθηναϊκὴ σχολή” 1830 -1860:
Ἀλ & Παν Σοῦτσοι, Ἀλ. Ραγκαβῆς, Ἡ. Τανταλίδης, Σπ. Βασιλειάδης, Ἀχ. Παράσχος.
Ἡ γλωσσικὴ διαμάχη – Ἑπτανήσιοι δημοτικιστές καὶ Φαναριῶτες ἀρχαϊσταί.
δ) Οἱ σύνδεσμοι: Γ. Ζαλοκώστας, Ἀρ. Βαλαωρίτης, Ἀν. Λασκαρᾶτος.
ε) Ἡ γενιὰ τοῦ 1880: Γ. Βιζυηνός, Ἀρ. Προβελέγγιος, Γ. Στρατήγης, Γ. Σουρῆς,
Κ. Κρυστάλλης, Ἰ. Πολέμης, Λ. Μαβίλης…
στ) Στὴ σκιὰ τοῦ Παλαμᾶ: Γ. Δροσίνης, Κ. Χατζόπουλος, Μ. Μαλακάσης,
Ἰ. Γρυπάρης, Ζ. Παπαντωνίου.
Τὰ καλλιτεχνικὰ ρεύματα, κλασικισμός, ρομαντισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός.
Μετρική, ὀρθοφωνία, ἀπὸ τὴν ἀνάγνωση στὴν ἀπαγγελία.
Ἑκάστη Τετάρτη 20.00 – 22.00; 26/4/ 23, 3,10,17,24,31/5/ 23, 7&14/6/ 23.
——————————————————
Α΄ ΚΥΚΛΟΣ: Δ. Σολωμός , “Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν” (ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ)
Ἡ λησμονημένη, σχεδὸν ἄγνωστη ἀπαρἀμιλλη ποίηση τῶν 156 στροφῶν τοῦ « Ὕμνου» ποὺ ἀποσιωπήθηκε πίσω ἀπὸ τὶς δύο στροφὲς τοῦ « Ἐθνικοῦ». Ὁ νεαρὸς Σολωμὸς στὰ 1823. Τὸ πρῶτο ὁλοκληρωμένο νεοελληνικὸ ποίημα. Ἕνα ὁρμητικὸ ποτάμι λυρισμοῦ, εἰκόνων, χρωμάτων, ὁραμάτων, αἵματος, φρίκης,
μεγαλείου, καθαρμοῦ. Ἕνα δύσκολο τόλμημα ἰσορροπίας, αὐτογνωσίας, συγκερασμοῦ, γλωσσικῆς καὶ ρυθμικῆς ἀκροβασίας. Ὁ ἐπώδυνος, μὰ τόσο καθοριστικός «τοκετός».
Ὁ Σολωμὸς καὶ ἡ ἐποχή του· ὁ Ὕμνος (οἱ 158 στροφές, οἱ 316 δεκαπεντασύλλαβοι, οἱ 4740 συλλαβὲς)· τὸ μέτρον· ὁ ρυθμός· ἡ στίξις· οἱ θεματικὲς ἑνότητες· τὸ μεταβαλλόμενον «σκηνικό» · οἱ παύσεις· οἱ ἐκρήξεις· τὸ χρῶμα. Ἀνάγνωσις, ἀντιγραφή, ὀρθοφωνία, μνημοτεχνική, ἀπαγγελία ἀτομικὴ καὶ ὁμαδική.